Hemmagjort äpplemos



Äpplemos är något av det godaste som finns och dessutom är det jättelätt att göra själv!

Du behöver:
(ca 4 burkar)

2 kg valfria äpplen
En skvätt vatten
Kanel
Ekologiskt vaniljpulver

1. Börja med att skala alla äpplena och skär bort kärnhusen.
2. Lägg i en stor kastrull tillsammans med en skvätt vatten, max 1 dl.
3. Låt koka (ca 15-20 min) tills det att äpplena blir mjuka. Glöm inte att ha locket på!
(Om det börjar pysa över så lägg locket lite på sne på kastrullen.)
4. När äpplena blivit mjuka nog tar du en stavmixer och mixar tills det blir ett slätt mos.
5. Tillsätt kanel och vaniljpulver efter smak (jag brukar ha massa kanel).
6. Låt kallna innan du häller upp moset i burkar för annars kan burkarna spricka.

Gott att ha till frukostgröten eller varför inte som mellanmål till lite keso eller mjölk.
Hur gott som helst!


Det ekologiska vaniljpulvret som jag använt mig av är alltså endast vanilj. Många misstar sig när jag
berättar om vaniljpulvret och tror att det är som vaniljsocker. Det är det alltså inte. Vaniljpulvret
är naturligt och kommer direkt från vaniljstången, bara att det har torkats och sedan lagts i en burk.
Det är väldigt drygt och smakrikt så man behöver inte mycket alls, en knivsnudd räcker. Det är även gott
att blanda i lite naturell yoghurt så har man egengjord vaniljyoghurt! Med andra ord: du slipper köpa en
sockrad yoghurt i affären. Kan det bli bättre?

Det ekologiska vaniljpulvret kan du köpa i välsorterade mataffärer, t ex ICA Maxi.

Hoppas det smakar!
Kram från Frida.

Kommentarer
Postat av: Lisa

mm det är smarr värre! :)

2010-05-20 @ 23:49:20
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: bea

Mmmm, så himla gott

2010-05-21 @ 11:29:32
Postat av: Mikaela

mums!

2010-05-25 @ 14:38:10
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0