Banan och kokoskaka med blåbär



Idag blev jag sugen på ett bakverk av något slag så jag ställde mig i köket och slängde ihop lite
ingredienser på en höft. Det blev väldigt bra måste jag säga. Jag tipsar er starkt om den här kakan!


En form, 24 cm
Du behöver
:

3 mogna bananer
1 msk citronsaft
2 msk jordnötssmör
1 dl kokos
2 ägg
½ sukrin
50 g smör
1 dl kvarg
1 dl dinkelmjöl (fullkorn)
1 dl polentagryn
2 dl fiberhavregryn
1 tsk bakpulver
100 g blåbär

Grädde/naturell yoghurt och färska bär som tillbehör.

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mosa/mixa bananerna i en bunke. Tillsätt citronsaft, kokos, polentagryn, kvarg, dinkelmjöl, jordnötssmör,
havregrynoch bakpulver. Rör ihop.
3. Vispa ihop ägg och sukrin tills det blir fluffigt/skummigt i en annan bunke.
4. Smält smöret och tillsätt det och ägg/sukrinblandningen i bananblandningen.
5. Lägg en liten klick smör i formen och ställ in i ugnen tills det smälter. Ta ut formen, pensla smöret över
botten och en bit upp på kanterna. Häll sedan lite kokos i formen och skaka formen så att det fördelar sig
och fastnar jämt där du smörat in den.
6. Häll nu i smeten i formen. Bre ut smeten så att den ligger jämt i formen.
7. Strö över lite blåbär (eller andra önskade frusna bär) och ställ in i ugnen i ca 30 minuter.

Jättegod sommarfika i den underbara kvällssolen!
Kram från Frida.

Kommentarer
Postat av: Lisa

muuuuuuums!

2010-06-23 @ 21:52:52
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Patrik

men åh vad gött :D

2010-06-27 @ 05:50:00
URL: http://jagputte.blogg.se/
Postat av: emliscious

woww vilka bilder!!

2010-06-28 @ 15:11:25
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Benita

Ser supergott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0